1982 Film Afişi

1982 Filmi Eleştirisi

Film Detayları Eleştiri

Cinedb ailesi olarak İstanbul Film Festivali çevrimiçi seçkisini sizlere ulaştırmaya devam ediyoruz.

Bugün üzerine konuşacağımız film sert gerçekçi Orta Doğu sinemasından başarılı bir örnek; Oualid Mouaness’in yazar ve yönetmen koltuğunu doldurduğu 1982.

Gerçek bir hikayeden temelini alan 1982’nin oyuncu kadrosunda 2018 yılında bizzat yazısını yazdığım Kefernahum filminden aşina bir sima olan Nadine Labaki’yi de görmekteyiz. Kefernahum gerçekten savaşın yıkıcılığını ve bu coğrafyada hüküm süren kaos ortamının içinde bir çocuk olmanın nasıl bir şey olduğunu açıkça gözler önüne seren ağır bir filmdi. İzlememiş olanlar için bu yazının arasına da sıkıştırmış olayım. Yazısına yine yazar profilimden ulaşabilirsiniz. 

1982’ye dönecek olursak... Filme, Lübnan halkına adanmış dramatik bir anının aktarılması gözüyle bakıyorum. İsrail-Suriye savaşının gölgesinde sivil halkın karmaşanın göbeğinde kalması süreci başlamak üzere. Asıl temanın savaşın yaklaşan ayak sesleri olmasının yanı sıra ön planda izlediğimiz çok naif bir sevgi hikayesi var. Doğu ve Batı olarak ikiye ayrılmış Beyrut’un farklı bölgelerinden aynı okula gelen çocukların penceresinden yaşananlara bakıyoruz. Lübnan batı etkisinin büyük oranda hissedildiği bir Orta Doğu ülkesi ve hristiyan nüfus ile müslüman nüfus hemen hemen eşit. Katı bir sosyal düzen olduğu belli olsa da bu düzeni yaşayan insanların bundan daha büyük dertleri olduğunu görmekteyiz. Hangi dinden olursa olsun muhafazakar bir toplumda engellere rastlayan aşkın seyrettiği yol yeri geldiğinde ideolojik çakışmaların gölgesinde insanları tercihler yapmaya mecbur bırakabiliyor. Bu dahil pek çok durumu mercek altına yatıran sinemacı Oualid Mouaness ülkenin söylediği söylemek istediği sözler açık bir sinema diliyle seyirciye aktarılmış. 

Gereksiz süslemeden uzak sade ancak etkiliyiciliğinden bir şey eksiltmeyen görsel anlatımın birkaç çok lezzetli sembolizm öğesi ile zenginleştirilmesi durumu da söz konusu. Özellikle bir çocuğun hayal dünyasından ve o masumiyetten beslenen unsurların görselliğe dönüştürülmesi ve sinemada çokça kullanılan fakat burada çok yerinde ve lezzetli durmuş olan güvercinler gibi. Tozlu ve soluk renk paletinin pastel tonlarla beslenmesi sezgisel deneyimi arttırdığı gibi finalde çarpıcı bir etki yaratmayı da başarıyor. Abartıdan uzak ve amacını karşılayan başarılı bir film olmuş 1982.

Keyifli Seyirler.

Yorumlar

Bu içeriğe henüz yorum yapılmamış, ilk yorumlayan sen ol.