Bilmemek Film Afişi

Bilmemek Filmi Eleştirisi

Türk kuir sinemasında yeni bir soluk: Bilmemek filmi

39. İstanbul Film Festivali’nde online olarak izleyiciyle buluşan seçkideki filmlerden biri de Leyla Yılmaz’ın senaryosunu yazıp yönettiği “Bilmemek”. 2019 çıkışlı film, Antalya Altın Portakal Ödülleri’nde İzleyici Özel Ödülü’nü kazanmış olmasının yanında 9 dalda da adaylığa sahipti. 




“Selma ve Sinan, birbirinden kopmuş mutsuz bir çift. Tek bağları 17 yaşındaki oğulları, su topu oyuncusu Umut. Umut’un hayatı, eşcinsel olduğuna dair çıkan bir dedikoduyla sarsılır. Dedikodu hızla zorbalığa dönüşür. Umut takımdakilerin yargılayıcı sorularını yanıtlamayı reddeder. Onun bu kararlı tavrı hakkındaki yargıları keskinleştirir ve takımdan dışlanır. Linç dayanılmaz bir hale geldiğinde, Umut ortadan kaybolur. Selma ve Sinan oğullarını ararken, kendi kayboluşlarıyla yüzleşirler. Gündelik hayattaki cevapsız sorular, daha büyük sorular karşısında anlamsızlaşır. Selma ve Sinan, kaybettiklerini bulmak için nereye varacağını bilmedikleri bir arayışa başlarlar.”


Filmin genelinde işlenen anahtar konsept, bilinmezlik. Geleceği belirsiz Umut, Umut’un kimliğini bütün baskılarına rağmen öğrenemeyen takım arkadaşları, kendi çalıştığı şirkette bir gün sonra ne olacağını kestiremeyen Sinan, evliliğinin devamlılığı konusunda sıkıntılar yaşayan Selma, hatta filmin bir kısmında değinilen göçmenlerle bile film; geleceği konusunda bilinmezliğe düşmüş karakterlerle dolu. Bu bilinmezliğe karşı karakterlerin tepkileri de aslında filmi ilerleten asıl güç. Film sonunda seyirciler olarak biz de bu bilinmezliğin bir parçası oluyoruz.


Bilmemek, Leyla Yılmaz’ın 2011 çıkışlı ilk uzun metraj filmi “Bir Avuç Deniz” ile karşılaştırıldığında yönetmenin yıllar içindeki gelişimini izleyiciye kolaylıkla fark ettiriyor. Bir Avuç Deniz’de kendi bile olamayan, “biri olmaya çalışan ama başaramayan” karakterlerin ve hikayelerin yerine Bilmemek’te daha gerçek karakterlerle karşı karşıyayız. Film sırasında yer yer hissedilen déjà vu hissi tam olarak bu nedenden. “Bilmemek” bizim yakından tanıdığımız insanları içeriyor. Film, olmadığı bir şey olmaya çalışmıyor. 


Leyla Yılmaz’ın yine anne-oğul/aile-oğul ilişkisi üzerinde durduğunu da görüyoruz. İlk sahneler yılların birikiminin Sinan ve Selma’yı çoktan yorduğunu göstererek başlıyor ve bize filmin sadece Umut merkezli olmadığını, ailenin her bir üyesinin kendince sesini duyurmaya çalıştığını söylüyor. 


Kuir kimlikler üzerinden birçok tartışmanın döndüğü şu günlerde, zaten kısıtlı olan Türk kuir sinemasına ‘Questioning/Sorgulama’ konusu üzerinden böyle bir film kazandırılması mutluluk verici. Umut’un eşcinsel olduğuyla ilgili gelen soruları her seferinde cevapsız bırakması hem bizi hem de çevresindekileri o sorgulama ve bilinmezlik halinde bırakıyor. Film büyük çerçevede soruları cevaplamayı değil, bilinmezliğine vurgu yaparak aslında bazı cevapların önemsiz olduğunu bize fark ettirmeyi amaçlamış. İnsan özellikle filmin sonunda cevapları çok merak ediyor ama filmde de dediği gibi “bilmemek daha iyi” belki de.


Özetle, Leyla Yılmaz’ın ikinci uzun metrajı “Bilmemek” popüler Türk sinemasından uzaklaşıp değişik bir yerli film izlemek isteyenlere göre bir yapım. Özellikle kuir sinemaya ilgisi olanların kaçırmamaları gerek ama bunun dışında da çoğu insanın kendine ait bir şeyler bulabileceği kesin. Keyifli seyirler dilerim!

Yorumlar

Bu içeriğe henüz yorum yapılmamış, ilk yorumlayan sen ol.