Bir Ayrılık Film Afişi

Bir Ayrılık Filmi Eleştirisi

Film Detayları Eleştiri
01 Şubat 2018

Günümüz İran sinemasının usta yönetmeni Asgar Ferhadi’nin kariyerindeki dönüm noktası diyebileceğimiz 2011 yapımı filmdir.

Günümüz İran sinemasının usta yönetmeni Asgar Ferhadi’nin kariyerindeki dönüm noktası diyebileceğimiz 2011 yapımı filmdir. Film, Berlin Film Festivali’ nde En İyi Film, En İyi Kadın Oyuncu , En İyi Erkek Oyuncu ve Yabancı Dilde En İyi Film  gibi ödüllerin yanı sıra  bir çok festivalde ödül sahibi olmuştur. Bir sürü övgü sonrasında filmin konusu ve yönetmenin sinematografisine değinecek olursak, film boşanma aşamasındaki bir orta sınıf çiftin velayet davasına ve ailenin yaşadıklarını ele alıyor. Yönetmenin bütün filmlerinde pek çok kez işlediği adalet, vicdan ve aile kavramları bu filmde de mercek altında alınıyor. Farhadi,  sıradan bir insanın başına gelen sıradan olayları oldukça gerçekçi bir biçimde yansıtıyor. Yönetmenin uzun metrajdan önce gerçek adli hikayeleri televizyona program olarak hazırladığını da hatırlatalım. Bu tecrübe yönetmenin bu basit hikayeleri pek sık karşılaşamayacağımız kadar başarılı bir şekilde sinemasal dile aktarmasına sebep oluyor. Usta yönetmen, filmlerinde karakterlerin gizemini son saniyeye kadar bozulmayıp,  seyircideki merak duygusunu canlı tutuyor.
Filmde Alzheimer’lı bir baba ve alt sınıftan ikinci bir aile daha var. Hikaye ilerledikçe ilişkiler karmakarışık bir hal alıyor ve  gerçek hayatta olduğu gibi o kadar kesin yargılara varıp,  tam olarak taraf olamıyoruz.  Zaten yönetmenin derdi de izleyici klasik bir mutlu sona ulaştırmak  değil.
Yusuf Atılgan’ın, “Çağımızda geçmiş yüzyılların bilmediği, kısa ömürlü bir yaratık yaşıyor.Sinemadan çıkmış insan.” tanımını burada hatırlatmak istiyorum.  Bu insan özellikle böyle iyi filmler izledikten sonra elbet kendi çıkarını değil diğer insanların değerlerini de gözetecek, onlar üzerine düşünecek ve anlamaya çalışacaktı. Ben kendi adıma insanı değiştiren ve dönüştüren hikayeleri , farklı insanların gözünden anlatabilen bir sanat anlayışını başarılı buluyorum. Bu  çağda en çok ihtiyacımız olan şey belki de ‘başkasının gözünden bakabilmek ve böylece birbirimizi anlamayı çalışmaktır.

Yönetmenin daha sonra Fransa’da çektiği Le Passe (Geçmiş) ve son filmi Salesman (Satıcı) ise önerilerimiz arasında yer alıyor. İran sinemasın giriş yapmak isteyenler için, alternatif yönetmen olarak Abbas Kiyarüstemi diyebiliriz. Bu yönetmende de İran sinemasının dünyanın hiç bir ülkesinin sinemasına benzemeyen özgün dilini bulacaksınız. İran sinemasına ait başarılı bir film izlemek isteyenler içinde Köker Üçlemesi filmini tavsiye edebiliriz.


 
‘’Baban senin kim olduğunu bile bilmiyor.
-Ben onun babam olduğunu biliyorum.’’