Çember Film Afişi

Çember Filmi Eleştirisi

Tahminler tahminleri, kayıplar kayıpları kovalarken en önemli soru gelip merkeze yerleşir: insanlıktan çıkma pahasına hayatta kalmak insanlığın doğası mıdır yoksa?



Amerika’da sıradan bir sabaha uyanan elli kişi nasıl getirildiklerini bile bilmedikleri karanlık bir odada kendilerine gelirler. Dünyada benzerlerine sıkça rastlanan bir yarışma programının stüdyosuna benzemektedir burası. Çember şeklinde sıralanmış bu elli kişinin içinde Amerika’nın neredeyse tüm temsilleri yer almaktadır: Siyahisi, Latinosu, genci, yaşlısı, devlet memuru, sanatçısı, kaçak göçmeni, askeri, din adamı, hipster’ı…  Aralarında hamile bir kadının ve küçük bir kız çocuğunun da bulunduğu bu insanlar çemberde yerleştirildikleri konumlara hapsolmuşlardır. Çemberin merkezinde yer alan bir güç kaynağı aralarından birilerini seçerek gönderdiği yıldırımla o kişinin ölümüne neden olmaktadır. Başlarda seçimler rastgele görünse de çok geçmeden grup olarak ölecek kişinin kim olduğunu belirleyebileceklerini fark ederler. Oylama yapma ve makineyi kontrol etme şansları vardır. Fakat kimin ölmeyi hak ettiğine nasıl karar verebilirler? Sadece etnik köken, yaş ve meslek olarak değil siyasi görüşü, cinsel yönelimi ve mensubu oldukları dini topluluk ile de ayrışan bu insanlar aralarından kimlerin öncelikle feda edilebilir olduğuna karar vermek için nasıl iş birlikleri kuracaklardır? Kim daha çok yaşamayı hak etmekte, kim diğerleri için kendini feda etmeye uygun görülmektedir?  Öne çıkmak mı hayatta kalma süreni uzatır, görünmez olmak mı? Tahminler tahminleri, kayıplar kayıpları kovalarken en önemli soru gelip merkeze yerleşir: insanlıktan çıkma pahasına hayatta kalmak insanlığın doğası mıdır yoksa?
Filmlerde görmeye alışkın olduğumuz ana karakterlerden Çember’de yok. Kamera hayatta kalma yarışındakiler arasında gidip gelirken kimin sonuna kadar gidebileceğini tahmin etmek oldukça güç. Görsel olarak bir yarışma formatından ibaret olmasına karşın merakla izlemenizi sağlayan da bu. Hiçbir karakterin yerinin sağlam olmadığını büyük bir hızla gösteriyor Çember. Hiçbir ittifak sonsuza dek sürmüyor; çünkü tıpkı hayatın kendisinde olduğu gibi Çember’de de yalnız gelen yalnız gidiyor.
Aaron Hann ve Mario Miscione’nin senaryo ve yönetmenlikte birlikte çalıştıkları bilim kurgu-psikolojik gerilim türündeki Çember, zayıf olanın elenmesi prensibiyle çalışan yarışmalara başka bir gözle bakmanızı sağlayacak.

Film Eleştirileri