Kar Film Afişi

Kar Filmi Eleştirisi

07 Mart 2018

Yönetmenliğini ve senaristliğini Emre Erdoğdu' nun üstlendiği muhteşem film, KAR..


Yönetmen
: Emre ERDOĞDU

Oyuncular : Hazar ERGÜÇLÜ – Ozan UYGUN – Halil BABÜR – Doğaç YILDIZ – Nazlı BULUM – Arsevi ÖZKURT – Erhan SEFACI

KONU  

Lise son öğrencisi Müzeyyen (Hazar Ergüçlü ) Antalya’da yaşayan, zamanını lise ve mahalleden arkadaşları olan Hazerhan (Halil Babür), Bekir (Doğaç Yıldız), Ebru (Nazlı Bulum), Ferdane (Arsevi Özkurt), Kadir (Erhan Sefacı) ile alkol alıp uyuşturucu kullanmakta ve başına buyruk şekilde yaşamaktadır. Anne ve babası uzun zaman önce ayrılmış olan Müzeyyen’in babasının diğer karısından olma oğlu olan Ali (Ozan Uygun) Antalya’ya gelmiş ve Müzeyyen’i aramaktadır. Bunca yıldan sonra karşısına çıkan kardeşine karşı ilk başlarda sert ve umursamaz duygular gösterecek olan Müzeyyen sonradan sonraya Ali’ye alışacak ve grubuna onu da alarak birlikte vakit geçirmeye başlayacaklardır.

 

ANALİZ

Öncelikle filmdeki oyunculuklar başta Hazar Ergüçlü ve Halil Babür olmak üzere çok çok başarılı. Film bir ilk film olduğu ve ticari olmadığı için oyunculardan beklenen olağanüstü bir şey olmayınca herkes elinden geldiğince abartılı olmadan, çok doğal performanslar sergiliyor. Hayatımıza ünlü yönetmen Derviş Zaim’in hem senaryosunu yazıp hem yönettiği başarılı sinema filmi Gölgeler Ve Suretler ile 2010 yılında giren ardından 2012’de Zübeyr Şaşmaz’ın Açlığa Doymak filmiyle kariyerine devam eden, tanınılırlığını en çok arttırdığı, başrolünde Kıvanç Tatlıtuğ ile Buğra Gülsoy’un paylaştığı, 2011 – 2013 arasından yayınlanan Kuzey Güney dizisinde Simay karakteriyle de televizyonda da rüştünü ispatlayan Hazar Ergüçlü, son sinema filmi olan Kar’da tabiri caizse döktürüyor. Canlandırdığı Müzeyyen’in değişen ruh halleri, erkek gibi davrandığı sahneler ve az da olsa içine kapanarak ağladığı, erilliğinden çıktığı sahneler olmak üzere filmin tamamında performansını bir gram olsun düşürmeyerek kariyerinin en iyi performansını sergiliyor. Kardeşi Ali’yi canlandıran diğer başrol oyuncusu Ozan Uygun ile de kimyalarının uyumu gözden kaçmayacak bir başka detay. Kar, Ozan Uygun’un ise ilk başrol filmi. Bu filmden önce özellikle 2004 yapımı Reha Erdem filmi Korkuyorum Anne’deki performansıyla Ankara Film Festivali’nde Umut Veren Yeni Erkek Oyuncu dalında ödül alarak ilk önemli çıkışını yapan Uygun, Kar filmindeki performansıyla beyaz perdede oldukça parlıyor. Filmdeki performansıyla gönülleri fetheden bir başka oyuncu Halil Babür’ e gelecek olursak. Babür, ilk performansını 2011 yapımı gençlik dizisi Pis Yedili ile vermiş, günümüzde ise Show Tv’nin gözde dizilerinden Çukur’da rol alıyor. Yani Kar, Halil Babür’ün ilk filmi. Ancak o bıçkın, küfürbaz, şiddete yatkın, uyuşturucuyu ve Müzeyyen’i seven Hazerhan rolü ile çok büyük bir performans sergilediği aşikar.

Gelelim filmin diğer artılarına. Filmde karakterlerin grupça uyuşturucu kullandığı sahneler oldukça mevcut. Bu sahnelerde kullanılan elektronik müziklerin, hızlı kamera hareketlerinin ve yakın plan ile detay plan çekimlerin çok başarılı, uyuşturucu sahnelerle çok uyumlu olduğu kesin. Burada filmin başarılı kurgusuna da atıf yapmasak olmaz. 2013 yapımı gençlik filmi Mavi Dalga filmindeki performansıyla adından söz ettiren genç Ayris Alptekin, bu filmde yaptığı başarılı kurguyla göze çarpıyor. Ki bu başarılı kurgu gözden kaçmıyor ki Ayris Alptekin’in kurgusu Adana Film Festivali’nde en iyi kurgu ödülünü alıyor. Kurgudan sonra gelelim yönetmenliğe. Kar, genç yönetmen Emre Erdoğdu’nun ilk yönetmenlik denemesi. Ve kesinlikle bir ilk film için sansasyonel bir başarı. Adana Film Festivali’nde en iyi film dalına aday gösterilmesi de Kar’ın, başarısız bir ilk film olmadığının kanıtı niteliğinde. Sinematografi ise başka bir başarı. Özellikle gece sahnelerinde kullanılan mavi siyah renk paleti çok başarılı.

 

Analizin buradan sonraki bölümü filmi izlemeyenler için spoiler içermektedir.

Filmde günümüz Türkiyesi ve 80’ler 90’lar Türkiye’sine de göndermeler mevcut. Filmdeki önemli karakterlerden olan ve Doğaç Yıldız’ın canlandırdığı Bekir’in abisi olan Mahir’e gelelim. Mahir, adını ülkemizin ünlü sol öğrenci liderlerinden Mahir Çayan’dan alıyor ve buna bağlı olarak solcu bir kürt genci. Babası 80 darbesi zamanında öldürülmüş, abisi ise 90’larda Jitem önderliğinde zirve yapan ‘ gözaltı kayıpları ‘ madurlarından biri. Müzeyyen, Ali’ye Mahir’den bahsederken abisinin gözaltında kaybedildiğini ve faili meçhul olarak kaldığını söylüyor. Diğer önemli göndermelerden biri de günümüz Türkiye’sindeki ‘ sözde ahlak ‘ anlayışına ve ataerkil sisteme yönelik. Babalarının kendilerini terkedişi hem Müzeyyen’de hem de Ali’de olumsuzluklara sebep oluyor. Ali her ne kadar babası gibi olmadığını ve olmayacağını söylese de finalde uyuşturucunun da etkisiyle Müzeyyen’le birlikte oluyor ve ertesi gün uyandığında bunun şokuyla evi terkediyor aynı babasının annelerine yıllar önce yaptığı gibi. Sözde ahlak eleştirisini de Müzeyyen, kendisine kötü gözlerle bakan yaşlı insanlara yönelik olarak söylediği “ Ahlak o....ları “ küfürüyle yapıyor. Burada aslında bahsettiği kocalarının çocuklarına ettikleri tecavüzlere ve kan davalarında ellerine babaları tarafından silah verilen çocukları babayla birlikte cinayete azmettiren, ama hep dua ederek bunları yapan kadınları kastediyor.

Tüm bunların haricinde Emre Erdoğdu’nun KAR filmi, Türkiye’de çok fazla çekilmeyen, ergenlik – gençlik – büyüme – cinsellik – uyuşturucu – benliğini keşfetme gibi ögeleri çok başarılı bir biçimde harmanlayarak ortaya koyuyor ve bence deneysel de bir film izlenimi veriyor ülkemiz sineması için. Filmde emeği geçen herkese sonsuz teşekkür ediyor ve sıradaki Emre Erdoğdu – Hazar Ergüçlü ortaklığını merakla bekliyoruz.