Köpekler Film Afişi

Köpekler Filmi Eleştirisi

26 Mart 2018

Entellektüel ve kültürlü bir matematikçiden bubi tuzaklarıyla insanları öldüren azılı bir katile kusursuzca dönüşüyor.

Straw Dogs, sinemada şiddetin şairi olarak anılan, aykırı yönetmen Sam Peckinpah’ın kült filmlerinden biridir. Bu film İngiltere’de 22 yıl yasaklanmış, 2002’de gösterilebilmiştir. Bu film ve daha birkaç filmi yüzünden Peckinpah’a ‘kadın düşmanı yönetmen’  yaftası da yapıştırılmıştır. Kendisine hala özellikle feministler tarafından çok sevilen bir yönetmen değildir. Oyunculuklara geldiğimizde filmin adeta lokomatifi olarak günümüzün yaşayan efsane oyuncusu olan, kariyerine Kramer Vs Kramer, Graduation, Rain Man gibi kült filmleri sığdırmış Dustin Hoffman’ı görüyoruz.
 

***Yazının buradan sonrası filmi izlemeyenler için spoiler içermektedir.


Hoffman, burjuva, entellektüel ve kültürlü bir matematikçiden bubi tuzaklarıyla insanları öldüren azılı bir katile kusursuzca dönüşüyor. Bu filmde de Peckinpah’ın diğer birçok filminde gördüğümüz özellikle 20.yüzyılda artan kentleşme, kalabalıklaşma ve yabancılık çeken karakterlerin psikolojilerinin derinlerine iniliyor. Kentten kırsala kaçarak sistemin gerçeklerinden kurtulabileceklerini sanıyorlar ancak kurtulamıyorlar. Ancak David, ilk başlarda kendini tutabiliyor ancak bir noktadan sonra karısına defalarca tecavüz eden bu işçilerle savaşmadan bu olayın çözülemeyeceğinin farkına varıyor.
 
İşte filmin yıllarca çok tartışılan ve yasaklı olarak kalmasının sebebi de burada yatıyor. Peckinpah’ın başyapıtı, şiddeti normalleştiriyor mu ya da haklı mı çıkarıyor. Filmin en çok tartışılan ve yönetmeni Sam Peckinpah’ın kadın düşmanı eleştirilerine maruz kalmasının sebebi özellikle bu filmin kadını çok arka planda tutması, cinsel obje olarak görmesi gibi iddialarıydı. Bunları destekleyen bir sahnede David’in karısı Amy, arabadan bir şey alıp eve getiriyor ve yürürken işçilerin kendisine tacizkar gözlerle baktığını görüyor. Eve girdiğinde ise kocası David ile aralarında şöyle bir diyalog geçiyor :

Amy : Beni bir yalamadıkları kaldı!
David : Kimin seni yalamadığı kaldı?
Amy : Venner ve Scutt.
David : Zevklerinden dolayı onları kutlarım. ( Bu cümle tamamiyle Amy’nin toplumdaki güzel kadın anlayışına uyacak özelliklere sahip olması nedeniyle kocası tarafından bu tacizin övülmesi olarak yorumlanıyor.)
Amy : Kahrolası fare avcısı beni izliyordu.
David :  Neden sütyen takmıyorsun?
Amy : Neden takayım?
David : Ortalıkta sütyensiz gezip, o tip adamların gezmemesini bekleyemezsin. ( Burada ise David adeta karısının giyim tercihinden dolayı erkekler tarafından gözle taciz edilmesini haklı görüyor ve bunu karısına açıkça söylüyor.)
İlerleyen sahnelerde ise bu kez bizlerin oldukça olumlu olarak görebileceği bir kilise taşlaması var. Eve taşındıklarından beri genç çiftimiz ilk misafirlerini eve davet ediyor ve gelenler arasında bölgenin kilise rahibi bulunuyor. Rahip, Amy’den David’in matematikçi olduğunu duyunca ilgisini çekiyor ve onunla sohbet etmeye başlıyor. Bir yerde ise aralarında tatlı bir atışma oluyor ve rahip oldukça bozulmuş bir şekilde karısıyla birlikte evi terkediyor. Orada şu diyaloglar geçiyor :
Rahip : Radyasyon mu, bu üzücü bir açıklama.
David : Kesinlikle öyle. Evet.
Rahip : Yeni bir bomba olmadığı sürece sorun yok. ( Rahip burada David’in mesleği üzerinden atom bombalarına atıfta bulunuyor.) Sen bir bilim insanısın. Bu sorumluluğu reddedebilir misin?
David : Yapabilir misin? Sonuçta İsa’nınkinden daha fazla kanı akan krallık olmadı. ( David burada İsa dönemindeki din savaşlarına atıfta bulunarak rahibe rest çekiyor.)
 Buradan sonra ise filmin en çok tartışılan tecavüz sahnesine geliyoruz ancak öncelikle analizin başında bahsetmediğim bir ayrıntıyı burada sizlerle paylaşmanın gerekli olduğunu düşünüyorum. İngiltere’deki kırsal kasabaya yeni geldiklerinde Amy, eski sevgilisi Charlie ile karşılaşıyor ve onu David ile tanıştırıyor. Ayrıca Charles’ta onların evinde çalışacak olan işçi ekibinin içinde olan biri. Bu karşılaşmadan sonra Charlie, birkaç kez Amy’ye asılmaya çalışıyor ancak başaramıyor. Ve bir sabah David, ava çıktığında Amy evde yalnızken eve geliyor ve Amy’nin attığı tokatlara rağmen ona tecavüz ediyor. Ancak burada bir nokta var ki filmdeki kadın vurgusunun eleştirilmesinin nedeni de burada. Amy, eski sevgilisinin tecavüzüne uğrarken bir süre sonra ona karşı koymamaya başlıyor ve birlikte oluyor. Sonra işçilerden biri olan Norman’da eve geliyor ve o da Amy’ye tecavüz ediyor. Akşam olup David eve geldiğinde de Amy hiçbir şey olmamış gibi davranıyor ve David’e de hiçbir şey anlatmıyor.
 

Artık finale doğru ilerliyoruz. Bir gece David ve Amy, kiliseye gidiyorlar ve orada kasabanın utangaç ve asosyal görülen karakteri Niles, kasabanın ağır simalarından olan Tom Hadden’ın genç kızı ile yakınlaşıyor ve bir yerde onunla öpüşüyorlar. Ancak kızın kayıp olduğu anlaşıldığında Peter ve ona bağlı olan ekip öfkeli bir şekilde Niles’ı aramaya başlıyor. Tom Hadden aynı zamanda David ile Amy’nin evlerinde çatı ile alakalı çalışan ve onları rahatsız eden işçi grubunun da sevip saygı duyduğu bir karakter. Bu yüzden onlar da olaya dahil oluyor. Niles ile kız saklanırken Niles yanlışlıkla kız sesini çıkarmasın diye boğazını sıkıca tutuyor ve burada kız ölüyor. Bu kovalamaca ile David ile Amy’nin evinde son buluyor ve evde adeta bir savaş başlıyor.