Rafadan Tayfa 2: Göbeklitepe Film Afişi

Rafadan Tayfa 2: Göbeklitepe Filmi Eleştirisi

TRT’nin sevilen çizgi dizisi Rafadan Tayfa, 27 Aralık'ta minik izleyicileriyle buluştu.



Yapımcılığını ve yönetmenliğini İsmail Fidan’ın üstlendiği film, ilk gün yaklaşık 109 bin kişi tarafından izlendi. Çekimleri 1,5 yılda tamamlanan Rafadan Tayfa Göbeklitepe’nin galası, "Dünyanın kökeni" Şanlıurfa’da yapıldı. Üç günde yarım milyonluk izleyici sayısına ulaşmış oluşu, Göbeklitepe’nin kitlelere tanıtımının başarısını gözler önünde sererken beraberinde tüm zamanların en iyi açılışını yapan animasyon filmi rekorunun kırılma ihtimalini güçlendiriyor.


Rafadan Tayfa sinema serisinin 2. filmi olan “Göbeklitepe”, Göbeklitepe’nin oluşumundan gelişimine bir hikayeyi kapsamakta. Mısır piramitlerinden 7 bin 500 yıl daha önce yapıldığı ortaya çıkan ve insanlığın sıfır noktası olarak tanımlanan alanın kazıları devam ederken Akın, Şanlıurfalı arkadaşı Veysi’den bir paket alır. Paketin içerisinde işlemeli bir sini vardır. Gelen telefonla birlikte gizemi yavaş yavaş çözülmeye başlayacak olan bu sini, aslında; tayfanın Göbeklitepe macerasının başlangıç bileti.  Çocuklar, kaçırıldığından şüphelendikleri arkadaşı Veysi’yi bulmak ve siniyi emin ellere ulaştırmak için İstanbul’dan bir trene binerek uzun bir yolculuğa çıkarlar. Kuyruklu yıldız Halley’in dünyamızı ziyaret ettiği bir zamana denk gelen bu yolculuğun sonu, fantastik olaylarla dolu bir istasyona varır: Şanlıurfa’ya.


Göbeklitepe’nin merkezine yüksek boylu iki dikilitaş karşılıklı olarak yerleştirilmiştir. Bu dikilitaşların çoğunun üzerinde  el aletleri, insanlar, çeşitli hayvan ve soyut resimler, kabartılarak betimlenmiştir. Bu motifler, bahsettiğimiz dikilitaşlara süsleme amaçlı konumlandırılmayacak kadar fazla kullanılmıştır. Bu durumun bir hikaye veya bir mesaj ifade ettiği düşünülmektedir. Filme dönecek olursak, Rafadan Tayfa da tam olarak bunu yapıyor. Yarattıkları evrende bu sembollere uygun cevaplar aranıyor, fikirler yürütülüyor. Yürütülen fikirler ardı sıra dizilerek filmin senaryosunu oluşturuyor. Göbeklitepe’nin karşılıklı dikilitaşları, filmde de sık sık bir sembol olarak karşımıza çıkarılarak küçük yaştaki izleyicinin bu arka arkaya dizilmiş olay örgüsünde sapmamasına yardımcı olarak izleyiciyi içeride tutuyor. Kazı alanına dair kendi cevaplarını üreten film, türlü aksiyon sahneleri ve güncel esprilerine rağmen her yaştan izleyiciyi güldürebilme başarısı ile yine ve yeniden anne-babaların, çocukların beğenisini toplayacak gibi... Bir önceki filmine dair yaptığı göndermelerle sevimsiz diyaloglar bir yana; efsanenin, bilimin ve kültürün özgün  bir harmanı olan Rafadan Tayfa; gözlemlerime göre bilinçlendirici ve motive edici oluyor olacak ki, artık küçük kardeşim büyüyünce arkeolog olmak istediğini söylüyor.