Sinema Akımı: Dogma 95

Dogma 95 günümüzde dünya sinemasında hakimiyetini çoktan kurmuş olan auteur ( yönetmen sineması )’na karşıt olarak 1995 yılında kurulan bir sinema akımıdır. İki önemli kurucusu dünya sinemasında Dogville, Manderlay, Dancer In The Dark gibi kült filmlerle tanınan Danimarkalı yönetmen Lars Von Trier ve özellikle 2012’te yönettiği güçlü film Jagten ( Hunt ) ile terkar kendini hatırlatan bir başka Danimarkalı Thomas Vinterberg’dir. Akımın kurucuları olarak bu iki yönetmeni biliyor olsak da akıma iyi örnekler veren yönetmenler arasında Soren Kragh-Jabobsen ve Kristian Levring’dir. Auteur, sinemada eleştirmenlere ve seyircilere kendi sinema dilini kabul ettirmiş olan yönetmenlere verilen addır. Popüler sinemada buna en yakın ve en bilinen örnekler olarak Quentin Tarantino, Martin Scorsese ve Wes Anderson’ı verebiliriz. Örnek olarak verdiğimiz bu üç yönetmenin filmlerinde özellikle sinema ile ilgili olan, okumalar yapan veya okuyan seyirciler açılış sahnesinden filmin yönetmenini tahmin eder. Auteur’u bir diğer şekilde kabaca anlatmak istersek de açılış jeneriğinde a film by ....... yazan tüm filmler auteur’dur.

Dogma 95 ise auteur’u reddeder. Dogma 95’in özelliklerini şöyle maddeleyebiriliz :

-Filmler 35 mm formatında çekilmelidir.

-Genre ( tür) filmleri kabul edilemez.

-Yönetmenin ismi filmin jeneriğinde geçmemelidir.

-Çekimler stüdyo dışında, doğal mekanlarda yapılmalıdır.

-Kesinlikle aksiyon içermemeli, silah, bıçak bulunmamalıdır.

-Tüm filmler sesli çekilmeli, sekans olmadığı sürece müzik kullanılmamalı ve dublaj olmamalıdır.

-Çekimler handycam ( el kamerası ) ile yapılmalı ve kamera sabit kullanılmamalıdır.

-Filmler renkli çekilmeli ve doğal ışık haricinde yapay ışığa veyahut herhangi bir efekte yer verilmemelidir.

-Filtre kullanılmamalı ve optik oyunlara yer verilmemelidir.

-Filmde yıl 2058 veya 1400 gibi filmsel zamanlar kullanılmamalı, şimdiki zaman olmalı ve belli bir yerde çekildiği belli olmalıdır.

Tüm bunların haricinde Trier ve Vinterberg’in bu akımı, dünya sinemasında eleştirmenler tarafından çok karışık duygular beslenen bir akımdır. Kimileri bu akımın iki sarhoş yönetmenin içki masasında gaza gelerek yazdığı ve sonrasında çöpe attığı bir akım olduğunu, kimileri bunun Danimarka sinemasının dünya sinemasında pazarlanması için akımın bir pazarlama tekniği olarak kullanıldığını, bir bölümü de popüler sinemaya karşı oldukça katı ve devrimci maddeler içermesi sebebiyle aykırı ve devrimci bir akım olarak görür. Ancak ne olursa olsun Vinterberg ve özellikle Trier günümüzde halen oldukça tanınan yönetmenlerdir ancak yarattıkları Dogma 95 akımının ömrü kısa olmuştur. Şimdi siz okuyucularımıza akımın en önemli filmlerinin adlarını vererek ‘sinema akımları’ yazı dizimizin ilki olan Dogma 95’i tamamlayalım.

-Dast Fest ( Celebration ) : 1998 – Thomas Vinterberg

-Idioterne : ( The Idiots ) : 1998 – Lars Von Trier

-Elsker Dig For Evigt ( Open Hearts ) : 2002 – Susanne Bier

-Mifunes Sidste Sang ( Mifune’s Last Song ) : 1999 – Soren Kragh-Jacobsen

 

 

 

Yorumlar

Bu içeriğe henüz yorum yapılmamış, ilk yorumlayan sen ol.