Tarihe Not Düşen Türk Filmleri: Gemide



Yönetmen:  Serdar Akar  

Senaryo    :  Serdar Akar  , Önder Çakar
Müzik        :  Uğur Yücel
Oyuncular:  Erkan Can, Yıldıray Şahinler, Haldun Boysan, Ella Manea, Necati Taşdöğen  
 
Türk Sinema Tarihinin en underground filmlerinden olan, belkide en iyisi Gemide filmi.  35. Altın Portakal Film Festivali’nde Serdar Akar’a “En İyi Yönetmen”, Erkan Can’a “En İyi Erkek Oyuncu” ödüllerini getiren film de denizden kum çıkartıp bunun satışını gerçekleştiren bir şirkete bağlı gemilerden birinin kaptanı ve tayfasının İstanbul semalarında yaşadıkları esrar, sigara, abazalık, alkol, kavga, küfür gibi erkek kültürüne özgü öğelerle bezenmiş hayatlarından bir kesit anlatılıyor. 4 denizci gemiye bir hayat kadınını (Ella Manea) kaçırırlar. Gemiye zorla getirilen kadın dilimizi bilmeyen yabancı bir kadındır. Yönetmen film de kadını hiç konuşturmaz çünkü bizim karakterlerin dünyasında yabancı güzel bir kadın tek bir işe yarar. Bu kadınlar sadece sex için kullanılır. Duyguları, düşünceleri, korkuları ve sevinçleri yoktur. Aşık olunur, tecavüz edilir, hatta öldürülür. Dolayısıyla yönetmen aslında burada konuşturmadığımız, dinlemediğimiz, anlamadığımız bütün kadınların hikâyesine dokunmak istemiştir. Bunu da çok iyi başarmış bence.

 

 
Serdar Akar “BARDA” filminde de çok küfür kullanmıştı. Sanırım Gemide filmi de küfür açısından Barda ile yarışacak seviyede bir yapım. Fakat hikayede sarfedilen bütün küfürler filmin atmosferi ile o kadar uyumlu ki küfürün çok yakıştığı ender filmlerden biri demek sanırım doğru olur.
 
Filmde 4 ana karakter var Kaptan İdris rolünde Erkan Can olağanüstü bir performans sergilemiş. Yıllarca televizyonda oynadığı sıradan bir karakterle hafızalara yerleşen oyuncu bu film ile ne kadar iyi bir oyuncu oldugunu kanıtlamış oldu. Filmden sonra Erkan Can’I her gördüğümde ilk algım hep Kaptan İdris oldu. Rolü ile bu kadar bütünleşebilen çok az oyuncu olduğunu düşünüyorum.
 

 

Erkan Can dışındaki karakterlerden Kamil ( Haldun Boysan)  kaptanın yardımcı pozisyonunda hem kaptanı hemde gençleri idare etmeye çalışan anaç bir karakterdir. Haldun Boysan’ ın elbette oyunculuğunu tartışmaya gerek yok. Fakat kendisini  sürekli baska karakterlerde seslendirme  sanatçısı olarak dinlediğimiz için Gemide filmindeki karakteri bana biraz tuhaf geldi. Sanki burada da kendisini seslendiriyormuş hissine kapıldım. Çok sıradan olması gereken karakter bana biraz özelmiş gibi geldi.
 

 

Filmin akışına ciddi katkıları olan diğer  iki genç karakter Boksor (Naci Taşdöğen)  ve Ali ( Yıldıray Şahinler ) dir. Bu iki karakterin davranışlarıdır filmin akışını belirleyen. Her iki oyuncunun da performansının çok iyi olduğunu belirtmeliyim. Toplumda cinsel açlığın geri kalmışlıkla birleştiğinde sıradan insanları nasıl birer canavara dönüştüğünü bu iki karakterde çok net bir şekilde görüyoruz.
Gemide filminin sinemamız için diğer bir önemi de ilk çapraz senaryo kurgusuna sahip olmasıdır. Çapraz kurgu olaıi Gemide filminin ardından çıkan Laleli’de Bir Azize (1999) filmiyle birlikte uygulanmıştır. Filme konu olan; gemi çalışanları ve kadın pazarlayan grup arasındaki çatışmayı, bu iki grubun kendi aralarındaki çatışmayı o dönemin eğlence merkezi olan Laleli’ye de ucu dokunarak anlatan film, seyirciye her iki grubun gözünden olayları göstermektedir

 



Sonuç olarak Serdar Akar’ ın Gemide  filmi Tarantino’yu kıskandıracak kadar iyi replikler ve diyaloglarla dolu tam bir başyapıttır. Bu filmden sonra Serdar Akar  isminin Türk Sinemasına çok büyük katkılar sağlayacağını düşünmüştüm. Fakat öyle olmadı. Bana göre yönetmenin en iyi filmi hala Gemide’ dir.  Aradan 20 yıl geçmesine rağmen Serdar Akar ismini sinemadan daha çok TV dizilerini yöneten biri olarak gördük. Bu anlamda TV dizileri için harcadığımız diğer bir olağanüstü yetenek olarak görüyorum kendisini. Sinema açısından çok üzücü bir sonuç bu bence.Şimdiye kadar izlemeyeniniz var ise mutlaka izleyin. Film size muhtesem bir hikaye, muhteşem replikler, muhteşem oyunculuklar sunuyor. Uğur Yücel’in müzikleri de çok iyi. Açıkcası Yücel’in bu yönünü bilmiyordum. Müzikler filmin atmosferi ile çok uyumlu olmuş.  Film başadığında sizi kendi içine çekiyor ve ancak bittiğinde çıkabiliyorsunuz. İyi Seyiler.
                   


Sevgiyle Kalın…

Ayhan Görgülü
 
 

Filme Git

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamıştır.