Aslan Kral Film Afişi

Aslan Kral Filmi Eleştirisi



Aslan Kral” 1994’te vizyona girdi ve Disney yapımları arasında en çok ses getiren çizgi animasyon haline geldi. Bizim kuşağın en etkileyici işlerinden biri olmasının yanı sıra yansıttığı dünya, doğanın bir bütün içinde birbirine bir döngü ile bağlı olduğu öğretisi, hırsların ve diğer her türlü insani tamahkâr duygunun hayvanlar üzerinden resmedilmesi ile çocuklara verilen daha rahat ve net mesajlar bakımından çok önemli bir filmdi. Pek çoğumuzda naif ancak derin bir iz bırakan yapım şimdi yeniden fakat çağımıza uygun gerçekçi animasyonları ile beyaz perdeye taşındı. “Hızlı Yaşayanlar”, “Şef” ve Marvel filmlerinden tanıyabileceğiniz Jon Favreau filmin yönetmen koltuğunu dolduruyor. 
 
Film; şahsi olarak benim için çok şey ifade ediyor. Duyurulduğundan bugüne yakın olarak takip ettiğim yapımın sizler için de ne kadar önemli olduğunu biliyorum. Peki, gerçekten bu denli büyük bir beklenti yükünün altından hakkıyla kalkabildiler mi? 
 
Disney müzikal çizgi animasyonlarının en canlı örneklerinden biri olarak orijinal film harika bir dinamizme ve canlılığa sahipti. Öyle ki yapım aşamasında gerçekten de aslanların nasıl hareket ettikleri, yürüyüşleri, kükremeleri, sürü içerisindeki davranışları ayrıntılarıyla gözlemlenmiş ve çizimler buna göre yapılmıştı. Filmin görüntülerindeki bu gerçekçilik ve hareket o dönem seyirciyi cezbetmişti. Bir müzikal yanı da olan filmde kullanılan şarkılar, müzik seçimleri, ses unsuru çok lezzetliydi. Dramatik olarak ise bu iki unsur birbirine öyle güzel yedirilmişti ki filmin akıllarda yer tutması kesinleşmişti. Yeni film gerçeğe daha yakın görselliği ile bir fark yaratsa da orijinalindeki canlılığı koruyabilmiş sayılmaz. Bunda CGI ve gerçekçi animasyonların ne denli zor ve maliyetli bir iş olduğunu bildiğimizden çok fazla olumsuz yorum yapmak da doğru gelmiyor.
 
Filmde orijinaline nazaran artı bir yarım saat süre var ki bu süre gerçekten ciddi bir süre. Nerede ne gibi değişiklikler, eklemeler yaptıklarını merak ederek filme girdim. Orjinal hikâyedeki birtakım noktaları kendilerince değiştirdiklerini gördüm. Dramatik olarak tutarlı olsa da bu değişiklikler bizim bildiğimiz asıl öykünün lezzetini ve seyircinin heyecanını bir nebze törpülüyor. Zaman zaman anlamsız olarak yer bulan slow motion “antilop zıplaması” ve benzeri sahneleri görmek benim tarafımda olumsuz bir yansıma yapsa da kimi seyircinin hoşuna gideceğine şüphe yok. 


 
Film, vizyona gelmeden evvel tanıtımlarından yola çıkılarak “Scar” karakteri üzerinden haklı bir eleştiriye maruz kaldı. Diğer tüm karakterlerin aktarımı çok keyifli gözükse de Scar, hak ettiği karizmaya sahip değilmiş gibi görünüyordu. Filmi izlerken de bu sitemimizde ne denli haklı olduğumuzu bir kez daha anladım. Benim filmde çizimi, jest ve mimikleriyle en çok beğendiğim karakter olan Scar burada çok şeytanileştirilmiş ve ezikleşmiş görülüyor. Orjinal öyküde Scar’ın motivasyonunu zayıf görmüş olan ve üzerinde bir deney tahtası gibi oynayan senaristlerimize de buradan teessüf ederim. Sizlerin de izledikten sonra hak vereceği üzere Scar’ın karakter motivasyonu üzerinde yapılan değişiklikler gerçekten işin tüm büyüsünü bozuyor. Diğer karakterlerde küçük küçük dokunuşlar görülüyor ve bunlar o kadar da dikkate değer değil ancak Scar... Gerçekten üzücü.


 
Film, bahsettiğimiz bu eksikliklerini bir kenara bırakırsak orijinaline oldukça sadık kalmış ki bu beni oldukça memnun etti. Çocukluğumuzdan görüntüler, sesler, dokularla bir kez daha bu macerayı yaşamak çok güzeldi. İzlemenizi tavsiye ediyorum. Mutlu ve sanat dolu günler diliyorum.
 
Tayfun Çidem